Resepi perapan LAMB or Chicken BBQ sedap...

mak buyung request nak makan bbq lamb... mintak resepi bagai..
aku ckp, "ko p beli barang basah.. herbs bagai semua aku ada dah.. meh aku masak.."

so, terjadilah pengainayaan terhadap perut masing2... lamb bertingkek tingkek, ciken wings, drumstick... 3 kali bakar baru satel...


ciken wings, ngan drumstick

lamb bbq yang berdosa

mushroom sauce

coslow
ni yg buat before hari kejadian bbq... kalau aku letih sangat, ni je yg tepaling senang.. 

sumpah sedap... sila la try...

ok meh aku share resepi.. sedap terbukti ehhehe

boleh apply for both ayam n lamb..

Bahan :

ayam (wings, drumstick or even whole chicken pun takpe)
or
lamb..

bahan perap :

serbuk ketumbar - ari tu 10 ketul lamb aku letak dalam 2 sudu besar
serbuk lada hitam kasar *
serbuk paprika *
secukup rasa *
garam *
mix herbs *
thyme herbs *
rosemary herbs *
 * ni semua agak2 la ye.. renjis renjis aha..

gula merah / madu (aku letak gula merah je utk lamb.. tambah madu utk ayam ) agak2 nak manis mana...
gula perang - optional.. saje nak bagi lemak2 manis. dalam 1 sudu besar.

bahan curahan kasih :

sos bbq heinz - ikut suka nak perasa apakah.. yang bersesuaian.. kalau takde sos bbq life pun buleh.. eh sos bbq apa pun takpe.. :)

cara cara...

bersihkan binatang binatang dengan sebersihnya...
gaulkan rata dengan segala bahan2 perap...
perap la secukup rasa.. lagi lama lagi sedap...

jilat2 sket jari tu utk mendapatkan kesesuaian rasa. kurang manis2 buah, tambah gula merah.. kurang masin, tambah garam...

bakar dalam 170 - 220 darjah celsius mengikut oven korang eh.. oven aku cap murahan.. maka 170 tak best... pastu korang pandai2 main rak dia.. setengah jam kat api bawah utk masakkan yg bawah... pastu setengah jam api atas utk garingkan atas..

dalam 20 min nak masak tu, curah sos heinz tu kat atas ayam or lamb tadi.. feeling2 macam makan beef rib kat TGIF la la la...

seyes, tayah makan ngan sos cendawan tu pun dah sedap.. perapan ni mmg sedap... kredit tu kazen in crime comolot ai...

slamat membbq..


1 Response