Ayyan 8 month..

My little caliph dah masuk 8 months in past 2 weeks...
Syukur alhamdulillah...

Macam2 perkembangan aryan...

Merangkak dengan laju.. Kadang xsempat brek...
Jatuh katil itu biasa...
Tersembam toksah nak kata...

Berdiri sambil berpaut...
Xkira kosi ke meja ke sofa ke grill ke rak pinggan mama ke.. Semua dia hentam nak paut n diri...
Dah jalan end to end jugak dengan berpaut...
Pernah berlagak lepas tangan... Berjaya la 3 4 saat hahaha...

Panjat tangga...
Ohooo sila salahkan papa...
Papa yang ajar ni...
2 anak tangga papa ajar, 5 anak tangga terus ayyan naik..
Wuwuwuwu

Takde gigi...
Di saat budak sebaya dia dah leh posing tayang gigi, ayyan, nan adooooo
Tapi, kuat mwnggigit....
Beria dia gigit... Tambah2 pala lutut mama...
Geliiiiii.....

Makan...
Bubur nasi dgn carrot, kentang, daging or ayam is his favvy...
Kadang2 dia nak tambah...
Sedap ye nak...
Mlm ni mama masak bubur nasi dgn pumpkin utk ayyan...
Hope ayyan suka jugak...
Ayyan dah makan baby pasta...
Nanti mama blajar lagi ye...

So far tu yg aku ingat...

posted from Bloggeroid

Solid food ayyan

Skang ni ayyan dah start bubur xblend..

Tapi now nak share antara cara nak prepared bubur blend...

Ada banyak cara...
Salah satu, masak nasi sampai jadi bubur.. Pastu blend.. Mmg ternyata halus....

Cara aku ni, halus gak, cuma tak sehalus bubur yg kita blend....
Tapi utk mummy yg keje pagi pagi... Cara ni jimat masa...

Step 1



Basuh beras.. Ni aku guna beras perang...
Pastu goreng tanpa minyak utk keringkan...



Ni yang dah kering...

Pastu, blend beras tu sampai jadi serbuk..
Kalo nak betul2 halus, blend sampai jadi halus betul la...
If not bubur tu ada texture gak sket2...




Dah siap blend...
Letak dlmnbekas kedap udara..
Simpan dalam peti ais...

Siap...

Utk perencah bubur, ecece kemain perencah...
Ikut la umo anak...

Buat la puree buah, carrot, kentang...





Ok ni puree kentang ngan carrot....

Cara wat puree, stimkan carrot.. Pastu blend...
Aku wat halfcook je.. So nt xilang khasiat dia..

So bila pagi2, just masukkan beras blend tadi, masukkan air, dan puree...
5 minit dah siap...

posted from Bloggeroid

Bopren saye yang hensem.....



Ni suami saye....
Hensem kan...
Alaaa kalo korang kata xhensem, aku lagi suke...
Biar aku sorang je rasa dia hensem...
Hihihi...

Aku sayang bangat kat dia ni...
Dia jaga aku dan anak anak...
Dia layan je kerenah aku yg macam macam...

Kadang kadang tu, ada gak la aku geram kat dia ni....
Tapi, stendet la, mana ada suami isteri yang gelak gempita je kan...

Kerana dia, aku dapat bopren...
Bopren yang lagi hensem dari dia....
Bopren ni skang, bukan main manja...
Nak kepittttt je la...
Sampai aku bangun kejab pun dia nangis...

Tapi, aku tetaplaaaa sayang kat bopren...




See hensem kan bopren aku....
Hensemmmm woooooo

Ok, ini la cerita bopren kekasih hati aku...

posted from Bloggeroid